Hot Wood

algorithmic design of a "Würschtlstand"
W.E. Lorenz, G. Wurzer, S. Swoboda. Ziel dieses Entwerfens ist es, Studierenden das algorithmische Denken näherzubringen und die Fähigkeit zu geben nach dem Präzisieren der Problemstellung den sinnvollen Einsatz von Algorithmen im Planungsprozess gedanklich zu erfassen. ...

Programming for Architects V2019

Anhand von Planungsaufgaben wird ein Grundwissen über die Programmierung vermittelt. Um die Einsatzmöglichkeiten eines selbstgeschriebenen Scripts in Architekturwerkzeugen aufzuzeigen, erfolgt im Speziellen das Erlernen der Syntax von Python und dessen Implementierung in Rhinoceros(R).
Neue Lehrunterlagen

Workshop "Tetris on a Bridge"

Workshop "Tetris on a bridge: Cellular Automata & Agent Based Design" G. Wurzer, W.E. Lorenz
Sapienza Università di Roma and Vienna University of Technology
Algorithms and programming are getting more and more important in the field of architecture and planning. ...

bricks are landing

algorithmic design of bricks pavilion (book) W.E. Lorenz, G. Wurzer (Hrg.). Mit einem Vorwort von Franz Kolnerberger (Geschäftsführer Vertrieb Wienerberger Österreich GmbH).
ISBN: 978-3-9504464-1-8
Im Zuge des kleinen Entwerfens “bricks are landing” (WS 2017) wurde die algorithmische Formfindung und/oder Optimierung an Hand eines freistehenden Pavillons untersucht. Übergeordnetes Ziel des Entwerfens war es das Verständnis und den Einsatz des algorithmischen Denkens in der Architekturpraxis zu fördern. ...

 

Informations

Software

To be able to look at the projects listed in tha navigation you will need either the "VRML Plugin" (e.g. cortona3d) or a VRML player (e.g. Cosmos). Although Cosmo Player is no longer supported by CA, you may still find websites from where you can download Cosmo Player.

  • "VRML Plugin" ? Cortona VRML Client for Mozilla Firefox and Netscape Browser (1st April 2008)
  • "VRML Plugin" ? Cortona VRML Client for Internet Explorer (1st April 2008)

how to do

  • ACAD: export as dxf-file
  • 3D StudioMax: import dxf-file
  • 3D StudioMax: save as max-file
  • 3D StudioMax: export as wrl-file

or alternative for import of more complex files
(If the object is too complex, the file-size of the wrl-file would be too big for a fast presentation in the world wide web)
In this case it is possible to import a dwg file into the 3D StudioMax with a 'Weld threshold' of e.g. 0.05 to 0.1.
But if there are smaller parts in the objects you will get holes. So it is the question of either size or complete presentation of the object.

  • 3D StudioMax: import dwg-file
  • 3D StudioMax: save as max-file
  • 3D StudioMax: export as wrl-file

WRL-file

  • open the wrl-file with notepad
  • only the initial camera position is right
  • delete all other camera positions
  • 3D StudioMax: export as wrl-file (with index 'a') with a new initial camera position
  • copy information about the new camera at the top and paste it in the original-file
  • delete whole informations, which contains 'camera_Animated' (in the bottom part of the text)

WRL-file lighting

using object lightings:

  • sign rows with unused lights by '#' directly in wrl-file
  • turn off headlight

no object lightings:

  • turn on headlight